Artikelen, Moestuin, Recepten

Chowie jaaroverzicht 2014

Een jaaroverzicht. Chowie bestaat nog niet eens een jaar. Nu het einde van 2014 nadert, we kunnen zelfs de uren gaan aftellen, wil ik toch al een eerste blik terug werpen met jullie. Waar ben ik gestart, wat waren de hoogte punten en van iedere maand zal ik het beste bekeken recept uitlichten.

nieuwe plantjespannenkoekjechocoladepasta

April de maand dat Chowie de lucht in ging. Al een aantal maanden liep ik met het idee rond om een blog te starten rondom eten en tuinieren. De lancering was niet groots, eerder stilletjes. Ik vond het maar wat spannend om online te gaan. In april hebben we deelgenomen aan de Veganchallenge. We hielden het niet een volledige maand vol. In ’t Kaaswinkeltje in Gouda sloegen de stoppen door en at ik heel veel kaas. Ook startte ik in april mijn postzegeltuin weer op. Wat allemaal begon met het vouwen van origami krantenpapieren zaadbakjes, die daarna zo de tuin in konden.

Groene smoothie spinazie ananas

ananas-banaan-smoothieDe groene smoothie spinazie ananas is het meest bekeken recept in april. Het is nog altijd één van mijn groene favorieten. Door de zoete smaak van ananas, verdwijnt de spinazie smaak naar de achtergrond. Mocht je nog niet eerder een groene smoothie geproefd hebben dan is dit zeker een veilige om mee te starten.

Mei

roerbakken met krieltjes en sperziebonende perenmuffins

Het picknick seizoen startte dit jaar in mei. We hebben wat gepicknickt op ons kleedje in eigen tuin. Iedere keer weer was het een feestje. In mei organiseerden we ook de eerste ‘give away’ met de chocolade walnoot koekjes. Een weekendje Bergambacht bracht ons naar Villa Augustus en een dag naar Rotterdam.

Vrolijke bakken voor je moestuin

moestuinbakkenHet meest bekeken artikel deze maand waren de vrolijke moestuin bakken. Dit zijn de bakken die ik gebruik in mijn postzegeltuin. Ze staan allemaal langs de rand van de tuin en nemen op deze manier weinig plek in. Mocht je op de makkelijke moestuin manier tuinieren, deze bakken hebben dan twee vakken. Je kunt dan dezelfde manier van tuinieren aan houden.

vegetarische spaghetti met groene groentenravioli met verse kruiden

De maand van mijn verjaardag. Dit jaar gaf ik mezelf een volkstuin cadeau. Een probeertuin. Zou ik het echt leuk vinden? Zouden mijn vingers groen genoeg zijn? Zou ik tijd genoeg hebben? Je krijgt direct 1 are grond toegewezen waar ik me op kon uitleven. We vertrokken naar Zwitserland en Italië voor onze vakantie. Ik ben verliefd op de Zwitserse natuur en bella Italia haar overheerlijke eten. In Italië werd me weer duidelijk dat je met weinig ingrediënten toch een heerlijke maaltijd kunt eten. Met die inspiratie dook ik thuis de keuken in en aten we vegetarische ravioli.

Basilicum kweken

basilicumIk verdiepte me in basilicum en kocht een plantje in de supermarkt wat pas zeer recentelijk overleden is. Trots, nog nooit overleefde basilicum het zo lang! Niet alleen ik verdiepte me in basilicum, want dit is het meest gelezen artikel van juni.

Juli

mango juicebramen uit de tuin

Wat een zomermaand. De maand van de smoothies en sappen. De maand van het fruit plukken zowel bij mijn ouders in de tuin als bij een echte pluktuin. Volgend jaar wil ik meer pluktuinen gaan bezoeken. Wat een succes. Een leuke activiteit en verser kun je het fruit niet krijgen. In juli maakten we ook de eerste echt stap voor ons houtkachelplan. En schreef ik een update over de postzegeltuin.

Pastasalade

pastasaldeHet meest bekeken recept van juli is de pastasalade. Past ook helemaal bij de zomermaanden. Een frisse maar hartige maaltijd. Ik zie ons nog zitten op ons picknickkleed in de tuin. Loom het zwemmen bij de plas. Dochterlief in haar kleine strandtentje, die ze geen seconde uit het oog verloor in de zomermaanden. Dit is echt een succes recept. Volgend jaar zomer niet vergeten weer eens te maken. 😉

Augustus

vegetarische curry met groenten uit eigen tuinmoestuinselfie

In juli volgde ik een illustratiecursus en in augustus verschenen mijn eerste illustraties online. Ik illustreerde een recept en maakte een illustratie van mijn tuingereedschap. In laatste artikel schreef ik over het opnieuw laten groeien van bosui en bleekselderij. Ook showde ik mijn tomatenplant die ik als kamerplant heb gekweekt. Hij heeft trouwens net weer een groeispurt doorgemaakt, alleen vraag ik me af of er daadwerkelijk nog tomaatjes aan gaan komen.

Pruimenjam

pruimenjam

In augustus kreeg ik 2,5 kilo pruimen, waar ik jam van maakte. Klinkt heerlijk, is het ook. Alleen het ontpitten was een flinke klus. Het pruimenjam recept is het best bekeken recept van augustus.

Bieten uit eigen tuinbramenjam met appel

Vanuit Chowie verzorgden we onze eerste catering ooit voor de opening van Kunsthuis Loof. Met plezier kijk ik terug op deze dag. Het was ook de maand dat ik veel bieten kon oogsten van de moestuin. Ik vind het lekkerste wat ik dit jaar geoogste heb. Verse bieten van de tuin en vooral wanneer het in de keuken verwerkt wordt tot bietenstamppot. Dochterlief maakt het nog iedere dag in haar speelgoed keukentje. De spruitjes liggen weer in de schappen en ik maakte ons succes recept ermee.

Tosti met spek

tosti met tomaat en spekDoor jullie meest bekeken recept van september is de tosti met spek! Lekker lunchen met deze tosti.

Oktober

herfst muffinsAlle ingredienten voor de smoothie

In oktober sloeg de herfst toe bij mij in de keuken. Ineens kreeg ik zin in chocolademelk, bakte ik de herfstmuffins en stampte ik de herfststamppot. Ondertussen waaide de wind om het huis en sloeg de regen tegen het raam.

Water drinken

drinkfles justwater van rosti mepalHet meest gelezen artikel in oktober ging over water drinken. Alle feiten en fabels op een rijtje. Ik heb de drinkfles nog dagelijks in gebruik. Dit artikel was een start van de give away actie met Rosti Mepal. Ze benaderden mij om met hen een samenwerking aan te gaan. Door producten te proberen en te delen met mijn lezers.

November

In november startte ik een nieuw onderwerp om met regelmaat over te gaan schrijven. De keukenhulpjes. Ondertussen zijn er al vier voorbij gekomen. Ook ging ik een samenwerking met Healthy Vega aan. Ik testte wat recepten uit hun Sinterklaas E-boek en mocht deze vervolgens ook met jullie delen. De laatste zonnige herfstdag verregenden wij in Haarlem, waar ik de lekkerste (tot nu toe) worteltaart ooit proefde.

Stamppot pompoen wortel

pompoenen oogstEen pompoen recept scoorde het hoogst deze maand. En dan wel het recept voor stamppot pompoen met wortel. Deze pompoenen oogstte ik nog in december. Laat voor de pompoenen, we hadden dan ook een zacht najaar.

December

Een dame, deze rasp van Pylonesprachtige groene kool

December vliegt altijd voorbij. Al die gezellige dagen, die gepaard gaan met lekkere eet tradities. Dit jaar vond ik de meest heerlijke azijn op de kerstmarkt. Ik bereide een zes gangen diner voor een groep vrienden op kerstavond. Ontrafelde nog even het mysterie van de boerenkool. Door het schrijven van dit jaaroverzicht blik ik direct terug op een voor mij succesvolle start van Chowie. Boordevol inspiratie en met mijn eerste goede voornemen ga ik het nieuwe jaar in.

Ei uit een mini pannetje

ei in een mini pannetjeHet succes recept van december is ons jaarlijks terugkerende ei uit het pannetje.

Iedereen bedankt voor het lezen, volgen en reageren op Chowie. Allemaal een goede jaarwisseling gewenst en tot volgend jaar!

Misschien ook iets voor jou?

1 Reactie

1. Nienke zegt:

Wat een mooi jaaroverzicht! Daar mag je zeker trots op zijn. Ik kan niet wachten tot alle nieuwe blogs en het proberen van jou recepten! Fijne jaarwisseling en succes in 2015!!

Laat een reactie achter