Artikelen

Een bbq in de bergen

Zonder ook maar iets te laten weten, via alle social media of op mijn site vertrokken we naar ons vakantieadres. Eerste stop, zwitserland. Op de camping. Thuis sta ik graag uitgebreid te kokkerellen, nu sta ik op vakantiemodus, lekker makkelijk. In de campingbox zit altijd een noodrantsoen, bestaande uit tortelini’s met een potje rode saus. Tijdens ons verblijf doen we daar direct twee keer een beroep op. Het is namelijk pinksterweekend. In mijn vakantie voorbereidingsmodus was ik me niet geheel bewust dat ook in zwitserland de winkels dan twee dagen achter elkaar gesloten zijn… Het is een eenvoudige, voedzame maaltijd, die met wat toevoegingen van tijm, zwarte peper uit de molen en geraspte kaas goed smaakt.

foto 3Het hoogtepunt, misschien niet culinair… Wel letterlijk in hoogte. En alle factoren bij elkaar zorgden zeker voor een magisch moment wat in mijn geheugen gegrift staat. De bbq in de bergen. Onze eerste hike lopen we naar een bergmeer. Eenmaal boven aangekomen is het ondertussen lunchtijd. We ruiken bbq en worden direct hongerig. Er blijkt kampvuur te zijn en er worden worstjes en marshmallows gegrild. We ploffen neer in het gras, staren naar het prachtige uitzicht en delen de dora koekjes van dochterlief. Iedere windvleug die bbq geuren met zich meedraagt zorgt toch voor een enigszins jaloerse blik van mij of manlief richting een van de kampvuurtjes.

Die avond zit ik met de kaart van het gebied op mijn schoot. Zo ontdek ik symbolen van kampvuur bij wandelroutes en stippel ik een route uit voor de volgende dag. Ik heb mijn zinnen gezet op de bbq in de bergen. Zo vertrekken we de volgende dag met een verzameling worsten in mijn rugzak de bergen in. Daar vinden we een grilplaats, voor hout is gezorgd. Het enige wat je meeneemt is iets om te grillen en een aansteker, het enige wat er van je gevraagd wordt is het netjes achterlaten en al je afval meenemen. Met uitzicht op een waterval aan de ene zijde, de besneeuwde bergtoppen aan de andere zijde. Het harde gekletter van het water op de achtergrond, zijn we neergedaald bij de rustige waterstroom. Ons drinken ligt daar gekoeld, onze worsten op een grote steen, bakje cherry tomaatjes on the side, dochterlief gooit steentjes in het water, de zon schijnt op ons bolletje. Een bbq om nooit te vergeten. Een ieder die dit jaar naar Zwitserland op vakantie gaat, neem dit mee in je planning. De volgende keer ga ik voor een gepofte aardappel erbij en marshmallows als toetje.foto 2

Misschien ook iets voor jou?